بلاگ

معرفی برند بوک

در ارتباط با معرفی برندبوک در قدم اول باید به  تعریف اینکه برند بوک چیست؟ کتابچه راهنمای برند چه کمکی به کسب و کار شما می کند؟ بپردازیم.

معرفی برند بوک

حتما تا کنون در ارتباط با برند بوک یا کتابچه راهنمای برند شنیده اید. به ویژه اگر به تازگی کسب و کاری را راه اندازی کرده باشید. معمولا افراد برایشان جای سوال است که حتما باید بر ای کسب و کار خودشان کتابچه برند تعریف کنند. یا بدون داشتن یک برندبوک نیز می توان به یک برند موفق تبدیل شد.

 

معرفی برند بوک

برند بوک چیست؟

برند بوک در واقع یک کتابچه راهنمای برند است که هویت برند و تمام استانداردهایی که در مورد برند باید مطرح شود را مشخص می نماید. در واقع در این کتابچه ماموریت و نگاه کلی و تمام جوانبی که یک کسب و کار در بازاریابی بدان می پردازد مشخص می شود.  تیم ونداد این مقاله را برای معرفی برند بوک و اجزای برند بوک در اختیار خوانندگان این مقاله قرار داده است.

تا به حال به هویت برندهای مشهور فکر کرده اید؟ در برند بوک به این پرداخته می شود که  هویت برند شما چیست؟ هویت بصری که شامل لوگو، تایپوگرافی، پالت رنگ و این دست از موارد می شود نیز جزء همین هویت برند محسوب می شود.

دفترچه راهنمای برند به عنوان یک رشته ی DNA

مهم ترین کاری که یک برند بوک برای شما به عنوان صاحب یک کسب و کار انجام می دهد یکپارچه سازی است. در واقع در این دفترچه راهنمای برند است که شما میتوانید متوجه شوید اجزای برندتان در هماهنگی هستند؟ هویت بصری، ماموریت برند، چشم انداز برند و دیگر اجزای برند باید در هماهنگی کامل باشد. به عنوان مثال اگر شخصیت برند شما لوکس است استفاده از رنگ مشخصی در کارت ویزیت و ست اداری و بسته بندی و همچنین نگارش نامه اداری و برخورد بازاریاب و تبلیغات همگی باید لوکس بودن برند شما را نمایش دهد. هر گونه ناهماهنگی بین این اجزا میتواند تصویر برند شما را در ذهن مخاطب خراب کند. همواره صاحبان و کارکنان یک برند باید به این برند بوک مراجعه کنند تا از این هماهنگی اطمینان حاصل کنند.

معرفی برند بوک

کنترل یکپارچگی در معرفی برند بوک

هر برند بدون توجه به اینکه به تازگی کارش را شروع کرده یا یک کسب و کار قدیمی است نیاز به داشتن برند بوک دارد. مهم‌ترین امتیازی که  کتابچه برند برای شما ایجاد می کند ایجاد سازگاری و تطابق میان بخش‌های مختلف برند می باشد. فرض کنید شما به برای گرافیک کسب و کارتان تیم گرافیست جدیدی را استخدام نموده اید، هر یک از اعضای تیم شما بخشی از تبلیغات شرکتتان را در شبکه های اجتماعی جداگانه به عهده دارد.اگر شرکت شما برندبوک نداشته باشد قطعا هر یک از طراحان با سبک و سلیقه ی شخصی خود اقدام به طراحی می کنند درنتیجه برند شما دچار عدم یکپارچگی و عدم تطابق می شود.

آیا همه ی برندها به برندبوک نیاز دارند؟

برند بوک برای طراحان مشخص می کند که از چه فونتی، چه رنگی و … استفاده کنند. این کتابچه راهنمای برند به طراحان نشان می‌دهد که برای طراحی هریک از اجزا، از چه نوع فونت‌، چه نوع تایپوگرافی، چه مدل آیکون‌ها و چه پالت رنگی استفاده کنند. اینگونه تازه‌واردان به شرکت شما نیز می توانند درهماهنگی کامل با برند شما قرار گیرند.

معرفی برند بوک

لحن برند

علاوه بر هویت بصری که طراحان با آن سر و کار دارند در برند بوک لحن کلام نیز مشخص می شود. این جا بازاریابان در خواهند یافت با چه لحن و ادبیاتی باید با مشتری ها ارتباط برقرار کنند. داستان وشعار برند نیز که در کتابچه راهنمای برند مشخص شده است در این هماهنگی بسیاری تأثیرگذار است.

المان های دفترچه راهنمای برند بوک

برخی از متخصصان حوزه ی برندسازی  المان ها ی برند بوک را به دو دسته ی المان های طراحی و المان های ارتباطی تقسیم می کنند.

المان ها ی طراحی در کتابچه راهنمای برند

پالت رنگ

در این قسمت رنگ های مجاز ( به صورت کد رنگ) در به کارگیری لوگو، آیکون، وبسایت و محتوای سوشال مدیا و به طور کلی تمام جنبه های بصری مربوط به مارکتینگ مشخص می شود. به طور معمول بین سه تا پنج رنگ برای پالت رنگ استفاده می شود که یک رنگ آن به صورت غالب استفاده می شود مانند رنگ قرمز در برند کوکاکولا. علاوه بر این یک رنگ خنثی نیز برای پس زمینه مورد استفاده قرار میگیرد. علاوه بر همه ی این ها نیاز است که روانشناسی رنگ ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

لوگو

لوگوی یک برند تصویر یک برند در ذهن مخاطب است. اغلب افراد برند ها را با لوگوی آن ها می شناسند. این روزها لوگو های ساده بیشتر مورد علاقه هستند پس بهتر است لوگوی برند با کمترین جزئیات طراحی شود. جالب اینجاست که بدانید اشکال هندسی نیز دارای روان شناسی هستند.  

معرفی برند بوک

فونت

فونت خود را با توجه به شخصیت برندتان انتخاب کنید. نوع فونت یک برند به تنهایی میتواند حامل پیام برای مخاطب باشد. نوع و اندازه فونت ها به طور مشخص در کاربردهای مختلف مانند سایت شبکه های اجتماعی و پوستر های تبلیغاتی می تواند متفاوت باشد. معمولا فونت های متن و عنوان متفاوت در دفترچه برند بوک انتخاب می شود.

آیکون ها و تصاویر

آیکون های مورد نیاز یک کسب و کار در برند بوک مشخص میشود. تصاویر هم به صورت نمونه در برندبوک نمایش داده می شود. تا راهنمای انتخاب تصاویر باشد.

المان‌های ارتباطی در کتابچه راهنمای برند

داستان برند

داستان وتاریخچه ی برند به مخاطبان شما نشان می دهد که برند شما مانند یک شخصیت زنده است. اینکه اولین بار چه ایده ای در ذهن موسس برند شکل گرفت و چه مسیری طی شد تا کسب و کار شما به اینجا برسد؟ این اطلاعات منجر به ارتباط عاطفی مخاطب می شود. این تصویر می تواند موجب ماندگاری برند شما در ذهن مخاطب شود. 

ارزش برند

در این قسمت مخاطب و کارکنان برند شما متوجه خواهند شد که قرار است چه ارزش هایی به مخاطبین و مصرف کنندگان برند داده شود. این مشخص شدن ارزش برند به کارکنان کمک می کند همگی در یک راستا قدم بردارند.

لحن برند

اینکه می خواهید خودمانی به نظر برسید یا جدی و رسمی نوع لحن برند شما را در برندبوک مشخص می کند. با توجه به کسب و کارتان باید لحنی را انتخاب کنید که برای مشتریان شما مطلوب باشد. لحن برند در بخش های مختلف مانند وبسایت، شبکه های اجتماعی و روابط عمومی و بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد.

خلاصه

در این مقاله برای معرفی برند بوک یا همان کتابچه راهنمای برند  اقدام به بررسی اجزای برندبوک و ضرورت داشتن آن برای کسب و کار ها اشاره کردیم. به طور کلی باید گفت دفترچه برند مانند یک چراغ راه مسیر را برای کسب و کار شما روشن خواهد کرد و مانع پراکندگی و بی نظمی خواهد شد.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *