بلاگ

چرا باید برند خود را مدیریت کنید؟

مدیریت برند همچون دیگر شاخه های مدیریت شاید در نگاه اول واژه ای ساده به نظر برسد. اما به راستی مدیر برند کیست؟ مدیر برند در واقع کسی است که از اصول مدیریت برند و هویت سازی برای برند آگاه باشد.  مدیریت برند اگر به درستی صورت پذیرد می تواند چنان تأثیری بر ذهن مخاطب ایجاد نماید، که حتی لازم نباشد برای معرفی برند خود، نام آن را به زبان بیاورید.

اهمیت مدیریت برند در ایران

مدیریت برند در ایران از اهمیت دوچندانی برخوردار است. چرا که معمولا در ایران وقتی مشتریان تصمیم به خرید می گیرند که یک چارچوب ذهنی آماده شده برای مراجعه به آن برند در اختیار داشته باشند.  این تصور ذهنی می تواند توسط شبکه های اجتماعی یا تعاریف شنیداری از دوستان و آشنایان شکل بگیرد. مردم بیشتر از برندهایی خریداری می کنند که  نام و نشانی از آنها در ذهن خود داشته باشند. ملاک انتخاب برندها از سوی مردم، شهرت و محبوبیت آنهاست. صرف نظر از این که برند را کاملاً بشناسند یا ادعاهای آن  را باور کنند. در واقع شهرت و محبوبیت برند فرآیند تصمیم گیری را برای مشتریان آسان نموده و به آنها آسودگی خیال از دریافت خدمات خواهد بخشید.

مدیر برند و اصول مدیریت برند

اصول مدیریت برند

بهره برداری حداکثری از اطلاعات کسب شده از مشتریان و اجرای اقدمات اثر بخش بر روی آنها

آشنایی با بازار رقابتی و تعریف یک مزیت رقابتی کارآمد

حفظ جایگاه برند در نوآوری ها و هنگام ارائه محصولات و خدمات جدید

مدیریت برند بر اساس شناخت بازار هدف

تلاش در راستای جذب مخاطبین بالقوه

مدیریت هزینه ها در راستای کاهش هزینه ها و افزایش سودآوری

قیمت‌‌گذاری صحیح با هدف ارتقای ارزش محصول

تدوین و تحلیل استراتژی های منطقی در مواقع بحرانی

افزایش حس وفاداری و  انگیزه در پرسنل سازمان

رهبری تیم در راستای برندسازی نوین

مطالعه بیشتر: برندسازی شخصی چیست؟

مدیر برند و اصول مدیریت برند

چالش های مدیریت برند در گذر زمان

در قرن اخیر دنیای کسب و کارها به شدت تغییر کرده است. این تغییرات بی‌سابقه‌ همراه با گسترش علم و تکنولوژی نقش اساسی در اقتصاد، سیاست و بازار داشته است. همچنین با حضور کسب و کارها در فضای دیجیتال موجی جدید از تغییرات در ساختار سازمان‌ها ایجاد شده است. یکی از این تغییرات اهمیت حضور مدیر برند در یک مجموعه کاری می باشد. همچنین مکانیسم‌ های مالی جدید سبب تغییر نحوه تجارت و عادات خرید مشتریان گردیده است. به عنوان مثال تجارت آنلاین، پرداخت‌های آنلاین، بانکداری با تلفن همراه و غیره مشتریان را جهت انتخاب و تصمیم خرید قدرتمندتر کرده‌اند.

عملکرد مدیر برند در جایگاه یابی برای برند

برندسازی و ریبرندینگ همیشه چالش‌برانگیز بوده است، اما پیچیدگی‌هایی که امروزه مدیر برند با آن‌ها مواجه می شود با گذشته بسیار متفاوت است. اما در این میان نکته ای نگران کننده برای جایگاه برند وجود دارد. تعداد برندهایی که کسب و کارهای دیگر را کپی می‌نمایند بسیار افزایش‌ یافته است. به عنوان یک مدیر برند همیشه باید به خاطر داشته باشید که برند شما  نه تنها با برندهای محلی بلکه با برندهای خارجی و همچنین محصولات بی‌نام مشابه نیز در حال رقابت است. پس جایگاه برند خود را در تمام جهان باید متمایز نمایید.

مدیر برند و اصول مدیریت برند

مدیریت برند چه تاثیری بر هویت برند دارد؟

در واقع هویت برند از اصول مدیریت یک برند و تفکرات درونی آن ایجاد می گردد. هویت سازی برای یک برند صرفا ساختن نشانه و لوگوتایپ و سمبل و امضای برند نیست. بلکه خلق تفکری بنیادی است. مدیر برند به عنوان عامل مشترکی که همه ارکان یک برند را در بیرون و داخل آن پیوند میزند باید بتواند جلوه‌ های ظاهری برند، نظیر آرم و نشان و رنگ و سایر سمبل های دیداری و شنیداری و کلامی که صرفا بخشی از هویت برند هستند را در ابعاد باطن برند نیز به تصویر بکشد.

هدف از خلق هویت برند، ایجاد شخصیتی خاص و متمایز در ذهن مخاطبین برند و نیز محفاظت از آن است . یکی از اصول مدیریت برند این است که  با سرمایه گذاری بر روی هویت برند، نام تجاری قدرتمند و اعتبار و ارزش افزوده دو چندان به برند ببخشد.

 

مدیر برند و اصول مدیریت برند

مدیر برند چه اهدافی را دنبال می کند؟

هدف از مدیریت یک برند از زمان شکل گیری برند تعیین می گردد. برخی از مهمترین اهداف عبارتند از :

ساخت برند

 انتقال پیام برند

افزایش وفاداری به برند 

ایجاد یک هویت بصری قوی و مخاطب پسند

ایجاد یک ارتباط عاطفی با مشتریان

کمک به درک مشتریان از محصولات و خدمات

مدیریت انتظارات مشتریان

تحلیل و مدیریت خطرات مالی، اجتماعی و امنیتی

مشکلات مدیریت برند در ایران

برندسازی نیازمند زیرساخت های بنیادین در عرصه های اقتصادی و بازاریابی است. بدون فراهم سازی این زیر ساخت ها عملا برندینگ با مشکلات و موانع زیادی مواجه خواهد گشت .با این توجه به این موضوع به نظر می رسد که در حال حاضر وضعیت مدیریت برند در ایران تازه در میانه راه است. عدم وجود فرهنگ در زمینه برندسازی و فقدان پیش ذهنیتی که مدیران شرکت‌ها باید در این باره داشته باشند، به بزرگترین معضل تبدیل شده است. همچنین عدم انسجام و یکپارچگی  بین واحدهای داخلی شرکت ها در تدوین برنامه یکپارچه بر اساس اهداف سازمان وضعیت برندسازی را به گونه ای بدل کرده است که متاسفانه تصویر بیرونی از برندهای ایرانی با تصویر حقیقی آن بیگانه گردیده است.

 

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *