بلاگ

ماموریت برند چیست؟

چگونه در چند جمله کوتاه می توان تمام اهداف و تأثیرات برند خود را خلاصه کنیم؟ ماموریت برند با هماهنگی اجزای برند بوک این امکان را برای ما فراهم می کند.

بیانیه ماموریت به عنوان سنگ بنای برند در تمام جنبه ها مورد استفاده قرار می گیرد. این جنبه از نام تجاری برای شناخته شدن هدف برند شما  به مخاطبانتان کمک می کند. همان طور که در مقاله برندبوک توضیح داده بودیم بیانیه ماموریت یکی از اجزای برندبوک محسوب می شود.

 

ماموریت برند - اجزای برندبوک

بیانیه ماموریت برند چیست؟

بیانیه ماموریت، اهداف شما و اینکه چگونه برای ارائه ی خدمات خود به مخاطبتان برنامه ریزی کنید را مشخص می کند. این به مخاطبان شما نشان می دهد که برند شما چه می کند؟ و چه تاثیری می خواهد بر ذهن مخاطب بگذارد؟ این بیانیه ثابت نیست و با رشد شرکت تغییر می کند و دوباره خود را تعریف می کند.

ماموریت برند در مقابل سایر عناصر برند شما

معمولا بیانیه ماموریت برند با سایر قسمت های برند مانند تن صدا، هویت برند اشتباه گرفته می شود. این در حالیست که این اجزا به هم مرتبط هستند ، اما هر یک از این عناصر در شکل گیری برند شما نقش متفاوتی دارند.

  • ماموریت برند

هدف از بیانیه ماموریت برند ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطبان شما است. این هدف، برند شما و دلیل وجود آن را بیان می نماید.

  • صدای برند

صدای برند شما سبکی است که در آن برند شما با مخاطبانتان صحبت می کند. صدای برند بسیاری از جنبه های برند را برای مخاطبان شما روشن می کند. اینکه دوست دارید برندتان با لحن حرفه ای و رسمی با مخاطبتان صحبت کند یا لحن شوخ طبعی را انتخاب می کنید نشان دهنده ی جنبه های مختلف برند شماست. صدای برند شما باید بیانگر مخاطبان و روشی باشد که می خواهید برند شما درک شود.

  • هویت برند

هویت برند در اصل همان احساسی است که می خواهید افراد در تعامل با برند شما آن را تجربه کنند. در واقع، هویت برند را می‌ توان به عنوان شخصیت کسب و کار و وعده‌ ای دانست که برای تحقق آن تلاش می‌ کنید.

ماموریت برند - اجزای برندبوک

اهمیت بیانیه ماموریت

مشخص کردن یک مأموریت مشخص برای برند، به شما در شناسایی مخاطبان هدف کمک شایانی میکند می کند. زمانی که بیانیه به طور شفاف بیان می شود این قابلیت را پیدا می کند که با تمام فعالیت های مربوط به برند گره بخورد.

بیانیه ماموریت مانند چهارچوب مشخص به کارمند و مخاطب شما کمک کند تا در صحبت و تصمیم گیری در مورد برند به آن مراجعه کنند. این بیانیه ناقل ارزش شما به مخاطبان، شرکا و سرمایه گذران است.

ایجاد بیانیه ماموریت برند خود

1.کمک گرفتن از دیگر بیانیه ها

اولین گامی که می تواند در تهیه یک بیانیه به عنوان یکی از اجزای برندبوک موثر باشد، بررسی بیانیه های کسب و کارهای مشابه شما در بازار است. الهام گرفتن از دیگر برندها به معنای کپی برداشتن نیست. در عین حال که بیانیه ی شما می تواند از دیگر برندها الهام گرفته شده باشد، منحصر بفرد برند شما خواهد بود و باید معتبر باشد.  

ماموریت برند - اجزای برندبوک
ماموریت برند - اجزای برندبوک

2.تهیه لیستی از اهداف

از آنجا که بیانیه ماموریت باید اهداف بلند مدت شما را در بر بگیرد، تهیه لیست این اهداف به شما کمک شایانی می کند. در لیست خود اهداف و تاثیراتی که دوست دارید بر مخاطب داشته باشید را بیان کنید.  بیانیه باید به صورت بلند مدت حداقل 2 سال تنظیم شود.

3.ایجاد اختصار در بیانیه

این نکته را در نظر داشته باشید که بیانیه ماموریت شما نباید طولانی باشد. آنچه با مخاطبان شما در میان گذاشته می شود باید کوتاه باشد. اگرچه می توانید برای کارکنان درون سازمان خود یک برنامه داخلی مفصل تهیه کنید اما آنچه مردم باید از برند شما بدانند باید مختصر به چند جمله باشد.

ماموریت برند - اجزای برندبوک

اصالت برند در شبکه های اجتماعی

اگر بین آنچه به عنوان ماموریت برند در شبکه های اجتماعی ارائه می دهید با اقدامات شما و برداشت و احساس  مخاطب شما در تضاد باشد اعتبار برند شما زیر سوال خواهد رفت. در ارئه ی بیانیه برای برند خود کاملا دقیق باشید. مطمئن باشید که در کلیه جنبه های کسب و کار شما اعمال خواهد شد.

یکپارچگی در اجزای برندبوک

در مقاله ی برندسازی اشاره کردیم که یکپارچگی در تمام اجزای برندبوک از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به آن شما باید در نظر داشته باشید که ماموریت برند خود را در تمام جنبه های سازمان منعکس کنید. نحوه ی استخدام، نحوه ی بازاریابی، ارتباطات داخلی سازمان و هویت بصری برند و دیگر اجزای برندبوک باید در هماهنگی با ماموریت شما باشند.

کلام آخر

به یاد داشته باشید که بیانیه مامورت برند باید به اندازه ی کافی گسترده باشد تا بتوان به عنوان یک  برنامه بلند مدت در نظر گرفته شود. این بدان معنا نیست که بیانیه ی مامورت برند قابل تغییر نباشد.  با تغییر نام تجاری و تعیین اهداف جدید ، بیانیه ماموریت می تواند تغییر یابد تا منعکس کننده این رشد و تغییر باشد. معمولا به فاصله ی زمانی 2 تا 3 سال بیانیه های ماموریت برند ها تغییر میابد تا اطمینان حاصل شود که با اهداف برند در یک راستا قرار دارد

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *