بلاگ

شخصیت برند

شخصیت سازی برند نقشی اساسی در توسعه و حفظ برند های قوی دارد در پاسخ به این سوال که شخصیت برند چیست؟ باید گفت مجموعه ای از ویژگی های انسانی است که به یک برند نسبت داده می شود. در مورد اهمیت،  انواع  و نحوه ی طراحی آن در ادامه مقاله توضیح خواهیم داد.

اهمیت شخصیت سازی برای برند

اولین و مهمترین کاری که داشتن شخصیت برای برند انجام می دهد ایجاد تمایز است. بسیاری از برند ها در شرایط مساوی با هم قرار دارند در این شرایط تنها تفاوت بین برندها از شخصیت آن ها نشأت می گیرد. منحصربفرد شدن برند باعث می شود که رقبا نتوانند آن را تصاحب و کپی برداری کنند. گرچه رقبا می توانند در قیمت و ویژگی های محصول از شما کپی کنند اما هرگز نمی توانند شخصیتی را که شما برای کسب و کارتان تعریف کرده اید کپی کنند.

شخصیت برند

برند به عنوان یک دارایی

بسیاری از شرکت های عظیم با استفاده از نام برندهای ارزشمند شرکت های دیگر به عنوان دارایی رشد می کنند. افراد به صورت ناخودآگاه دارایی هایشان را بخشی از هویت خود می دانند؛ افراد از طریق کالاهایی که خریداری می کنند و آنچه که این کالاها نماینده آن هستند هویت می گیرند. برندی که شخصیت لوکس دارد در شما احساس لوکس بودن را همراه خواهد داشت.

چگونه این شخصیت را ایجاد کنیم؟

شخصیت سازی برای برند بخشی از استراتژی برند می باشد. پایدار بودن از ویژگی های اصلی شخصیت است و همین ویژگی امکان کپی برداری را از بین می برد. همین الان لیستی از صفتهایی که مربوط به شخصیت است را تهیه کنید. با شناخت دقیق مشتری خود ، می توانید شخصیت را برای  برند خود به شکلی منعکس کنید که او مخاطبتان تمایل دارد شناخته شود.

ابتدایی ترین روش شخصیت سازی برند

در این مورد که شخصیت برند چیست؟ گفتیم که ویژگی های انسانی که به برند نسبت داده می شود. مگر نه اینکه شخصیت یک انسان تحت تاثیر هرچیزی است که با او در ارتباط است؛ مانند لباسش، دوستانش، منزلش، و آنچه که به عنوان شغل انجام می‫دهد، پس شخصیت یک برند هم متاثر از محصولات و خدماتش خواهد بود.

مطالعه بیشتر : نقش هویت بصری در برند سازی

شخصیت برند

مدل های خلق شخصیت برند

1.مدل بیان خود (self-expression Model )

در این مدل برند برای مشتریانش نقش معرف را بازی می کند. در واقع با استفاده از برند افراد سعی در شناساندن خودشان به دیگران را دارند. به همین دلیل برندهایی را خرید کرده و استفاده میکنیم که دارای شخصیت مورد نظر ما باشند.

بررسی مخاطبان

طبق این مدل باید ابتدا مخاطبان هدف برند مورد تحلیل قرار داد تا بفهمیم چه ویژگیهای شخصیتی را از خرید برند میخواهند داشته باشند.

به عنوان مثال، برای طراحی شخصیت یک برند اتومبیل، باید بدانیم مشتریان هدف این نوع اتومبیل مایلند با سوار‫شدن بر آن در نزد دیگران چگونه دیده شوند و چه شخصیتی داشته باشند، تا همان ویژگیهای شخصیتی برای برند طراحی شود.

شخصیت برند
شخصیت برند

2. مدل مبتنی بر رابطه ( Relationship Basis Model )

در این مدل با این پیش فرض جلو می رویم که افراد دوست دارند با کسانی رفت و آمد کنند که دارای شخصیت مورد علاقه ی آن ها باشد. بنابراین تحلیل روانشناسانه ای از مخاطبان هدف برند صورت می‫گیرد تا علایق ارتباطی آنان مشخص شود.

برای مثال، شخصیت پپسی بر اساس این مدل طراحی شده است که مخاطبانش دوست دارند اوقات فراغت خود را با آدمی که جوان و شاد، به‫روز و مفرح باشد سپری کنند. حتی اگر خودشان دارای این ویژگیهای شخصیتی نباشند. این روش برای خلق شخصیت شرکتهایی که خدمات ارائه می دهند، مانند بانکها و شرکتهای گردشگری بسیار مفید است. روش مصاحبه در این مدل بسیار کارساز است.

3.مدل فواید کارکردی ( Functional benefit representation model )

دو مدل قبلی بر اساس علایق مشتریان بود ولی این مدل بر اساس فواید کارکردی برند طراحی میشود.

تحلیل اولیه بر روی هویت برند و ویژگی های فیزیکی-ذهنی محصول صورت می‫گیرد و سپس درانتها، خروجی های تحلیل به ما نشان می‫دهد که مصرف‫کننده این محصول دنبال دستیابی به چه فوایدی از شخصیت برند است و چه وعده هایی را از این شخصیت قبول می کند.

برای مثال، مصرف‫کنندگان برند هارلی‫داویدسون، موتورسیکلتی را می‫خرند که متمایز، قوی و خاص باشد. این یعنی به دنبال شخصیت مردانه، آزاد، منحصر بفرد و مستقل هستند.

سه مدل بالا نیازمند به پژوهش بر روی مخاطبان برند و سپس آنالیز دقیق ویژگی های مرتبط با محصول است . در انتهای فرآیند، ویژگی شخصیتی مجزا شکل می گیرند که باید به عنوان شخصیت برای برندتان انتخاب شوند.

مدل پنج بعدی جنیفر آکر

یکی از مدل های معروف در این زمینه است. جنیفر آکر معتقد بود که پنج بعد اصلی وجود دارد که می توان شخصیت انسانها را در آن دسته بندی کرد و البته هرکدام از این پنج نوع شخصیت، زیر مجموعه‫هایی نیز دارد که در کل پانزده چهره مختلف از برند را برای ما به نمایش می گذارد.این پنج نوع شامل موارد زیر می شود:

  • صمیمیت (شامل خاکی‫بودن، رو‫راست بودن، سروحال بودن و دوستانه‫بودن است.)
  • مهیجبودن (شامل جسارت، سرزندگی، داشتن قوه تخیل و به روز بودن است.)
  • شایستگی (شامل قابل اعتماد بودن، باهوش بودن و موفق بودن است.)
  • خبرهبودن (شامل تعلق داشتن به طبقات موفق جامعه و جذابیت است.)
  • قدرتمندی (شامل تعلق داشتن به محیط آزاد و محکم بودن است.)

ارتباط برند سازی و شخصیت

شخصیت برند معمولا قبل از اجزای دیگر از جمله عناصر بصری و حسی هویت و پیام برند طراحی می‫شود و این اجزا در هماهنگی کامل با آن شکل می‫گیرند. بنابراین شخصیت سازی برند باعث یکپارچگی فعالیت‌های ما می‫گردد. در این مقاله به این موضوع پرداختیم که شخصیت برند چیست؟ و انواع آن کدام است.

ذکر این نکته ضروری است که برای موفقیت شخصیت سازی برند در ذهن مصرف کننده، آن‌چه لازم است همسو بودن ارتباطات یکپارچه بازاریابی (تبلیغات، روابط عمومی، ترویج فروش و …)، عناصر هویت حسی برند (نام برند، لوگو، شعار، صفحه اول وب سایت، بسته بندی و …) با شخصیت برند است.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *