بلاگ

جایگاه یابی برند

اگر علاقه مند به برند و برندسازی هستید متوجه واژه ی جایگاه برند شده اید. در این مقاله سعی شد در این زمینه مفصلا توضیح داده شود. در واقع جایگاه، برند شما را در ذهن مصرف کننده مطلوب، متفاوت و معتبر می کند.

تعریف جایگاه برند

 Brand positioningبه نظر مفهوم ساده ای می رسد و بدیهی به نظر می رسد که شما به عنوان صاحب یک برند علاقه مندید که جایگاه متمایزی برای برند خود در نظر بگیرید. لازمه ی اینکه بتوانیم این موضوع را تفصیل دهیم این است که نگاه تاریخی به آن داشته باشیم. به عبارت دیگر ، موقعیت یابی برند به تفاوت یک برند با رقبای خود و اینکه در کجا و به چه صورت در ذهن مشتری شناخته شده است را بیان می کند.

جایگاه یابی برند

فاصله ی بین اول بودن و دوم بودن

در مبحث Brand positioning فاصله ی اول و دوم بودن بیشتر از آن چیزیست که تصور می کنید. اگر جایگاه را شبیه به یک نردبان تصور کنید، خواهید دید که آنچه حائز اهمیت است قرار گرفتن در بالاترین پله ی این نردبان است. در واقع این تعریف جایگاه برند است. اینکه به مخاطب خود اعلام کنید چه کسی نیستید می تواند به شما کمک کند.

نردبان برند خودت را بساز

اگر در کسب و کار یا برند شخصی خود در اولین پله ی نردبان قرار ندارید باید نردبان خود را بسازید. به عنوان مثال دیجی کالا در ارتباط با فروشگاه آنلاین در اولین پله قرار دارد حال شما به عنوان یک رقیب نمی توانید جایگاه خود را بر روی این نردبان تعیین کنید پس نردبان دیگری بسازید. چگونه؟ با ایجاد تمایز با برند های رقیب.

جایگاه یابی برند

کمپین uncola

یکی از مثال های مشهور در زمینه ی جایگاه برای برند، سون آپ است. قاعدتا این نوشیدنی مانند دیگر نوشیدنی ها بر روی نردبانی قرار می گرفت که در پله ی اول کوکاکولا و بر روی پله ی دوم پپسی قرار داشت. حال برای جایگاه یابی برند کمپین uncola   نردبانی بود که این نوشیدنی را در جایگاه اول قرار می داد. جایگاهی که می گفت قرار نیست همه ی نوشیدنی ها کولا باشند.

اهمیت جایگاه برند

رابطه ی مستقیمی بین جایگاه یابی برند و وفاداری مصرف کننده و ارزش ویژه ی برند وجود دارد. آنچه برند شما را معتبر می کند جایگاه آن در ذهن مخاطب است.

جایگاه یابی برند

چگونه برای برند جایگاه سازی کنیم؟

1. مرحله اول

در این مرحله باید به تجزیه و تحلیلی برخی سوال ها بپردازید. توجه کنید که مخاطب هدف شما دقیقا از شما چه چیزی می خواهد؟ کسب و کار شما چه قابلیت هایی را برای مخاطب ایجاد می کند؟ جایگاه رقبای شما کجاست؟

2. مرحله دوم

انتخاب بیانیه جایگاه برند در این مرحله انجام می پذیرد. بهتر است که بیانیه خود را به صورت خلاصه محدود به سه کلمه بیان کنید. از انتخاب کلمات عمومی مانند با کیفیت، با دوام و …خودداری کنید چون این کلمات به هدف شما نزدیک می شود و تعریف مناسبی برای جایگاه کسب و کار شما نیست.

3. مرحله سوم

در این مرحله باید جایگاه برند را در دیگر اجزای برند انعکاس دهید. شخصیت، هویت بصری و دیگر اجزای برند شما باید در هماهنگی با این جایگاه باشد.

 کلام آخر

آیا این مقاله توانست به شما در درک مفهوم جایگاه برند کمک کند؟ در واقع جایگاه یابی برای برند موقعیتی نیست که شما آن را به انجام برسانید.زیستگاه برند ذهن مشتریان شماست و جایگاه آن درک مشتری از کسب و کار شماست.در صورتی برند شما می تواند جایگاه مشخصی پیدا کند که یک تجربه همکاری مشترک بین شما و مشتری برندتان ایجاد شود.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *