بلاگ

تاریخچه برند آدیداس

تاریخچه برند آدیداس (Adidas) از آلمان شهر هرزوگنوراچ و رختشور خانه ی مادر آدی داسلر(Adolf Dassler) شروع شد. در نهایت این برند جهان را فتح کرد.

آدیداس و پوما

آدیداس و پوما در اصل یک شرکت بودند.در سال 1924، آدولف “آدی” داسلر و برادرش رودولف یک کارخانه تولید کفش با هم ایجاد کردند. همزمان با ویرانی های جنگ جهانی دوم اختلاف و نزاع خانوادگی بین برادران داسلر بالا گرفت. سپس در سال 1948 منجر به جدایی دو برادر شد. رودولف پوما و یک سال بعد آدولف آدیداس را راه اندازی کرد. رقابت بین این دو شرکت تا سال 2009 ادامه داشت.

تاریخچه برند آدیداس

دلیل اختلاف برادارن داسلر

در تاریخچه برند آدیداس مورخان در مورد اینکه چرا بین برادران داسلر اختلاف افتاد نظر مشخصی ارائه نداده اند. این اختلاف تا حدی بود که حتی پس از مرگ در انتهای مخالف یک آرامگاه در شهرشان به خاک سپرده شده اند.  

یک نظریه این است که، چون رودولف در سال 1945 از جبهه فرار کرده بود و در راه بازگشت دستگیر شد، آدولف اطلاعاتی را در مورد برادرش به اشغالگران آمریکایی داد تا وی را از کار دور کند.

طبق نظریه دیگری، آدولف به برادرش حسادت می ورزید. شایعاتی مبنی بر اینکه بین رودولف و همسر برادرش اتفاق افتاده بود، شایعه شده بود. این رقابت بین دو برادر صنعت کالاهای ورزشی را تغییر بزرگی داد.

آدی داسلر پس از جدایی از برادرش

در 18 آگوست 1949، آدی داسلر دوباره در سن 49 سالگی شروع به کار کرد. در ابتدا قرار بود با 47 کارمند کار کند. هنگامی که تیم ملی فوتبال آلمان در فینال جام جهانی 1954 با مجارستانی بی نظیر روبرو شد، آنها بیش از یک جام قهرمان شدند. در تاریخچه برند آدیداس پیروزی باورنکردنی آنها باعث شد آدیداس و بنیانگذار آن در زمین های فوتبال در همه جا به یک نام معروف تبدیل شود.

اعتماد ورزشکاران

تولید خلاق و نوآورانه محصولات طی دهه ها به طور مداوم اعتماد ورزشکاران جهانی را به خود جلب کرد. آدی داسلر با ورزشکاران ملاقات می کرد.  با دقت به صحبت های آنها گوش می داد و دائماً آنچه را می توان برای تأمین نیازهای آنها بهبود یا حتی اختراع کرد، انجام می داد.

مطالعه بیشتر: برند سازی شخصی چیست؟

تاریخچه برند آدیداس

مرگ آدی داسلر

آدی داسلر در 6 سپتامبر ، کمی قبل از تولد 78 سالگی درگذشت. مردی که تقریباً به تنهایی صنعت کالاهای ورزشی را دوباره تعریف کرد و معیار خود را با یک مایل مانده از یک شرکت شکوفا بلند کرد. پایان یک دوره داسلر آغاز یک دوره دیگر شد: همسر آدی ، کاته ، با حمایت پسرش هورست ، زمام امور را به دست گرفت.

پایان دوران DASSLER

مرگ ناگهانی هورست داسلر در سال 1987 ، دو سال پس از فوت مادرش كوته ، برای آدیداس به معنای آب آشفته بود. اما این پایان تاریخچه برند آدیداس نبود. در سال 1989 آدیداس به یک شرکت سهامی تبدیل شد و دختران آدی داسلر سهام خود را در سال 1990 به فروش رساندند. پس از خروج دختران داسلر از شرکت ، در حال تغییر رهبری و تصمیمات استراتژیک مشکوک است که باعث از دست دادن سابقه در سال 1992 شد و شرکت را به ورشکستگی نزدیک کرد. اما چه کسی عاشق یک داستان بازگشت نیست؟

تاریخچه برند آدیداس

مدیر عامل جدید آدیداس

رابرت لوئیس دریفوس. مدیر عامل جدید به همراه شریک زندگی خود کریستین تورس فهمید که آدیداهای تقریباً ورشکسته نیازی به ابداع مجدد ندارند ، بلکه به سادگی جهت جدیدی را می طلبد. او غول خفته را از یک فروش به یک شرکت بازاریابی محور تبدیل کرد و آدیداس را به مسیر رشد سوق داد. در سال 1995 ، شش سال پس از تبدیل شدن به یک شرکت، آدیداس به بورس عمومی رفت و شعار جدید بازاریابی آن نتوانست آن را بهتر خلاصه کند: “ما آن زمان می دانستیم ، اکنون هم می دانیم”.

سخن آخر

در انتهای تاریخچه برند آدیداس باید گفت که این روزها، آدیداس اسپانسر تیم های بزرگ فوتبال است. آن ها توپ مخصوص فینال این مسابقات را نیز طراحی می کنند. علاوه بر این بسیاری از تیم های ملی با آدیداس قرارداد دارند. بسیاری از بازیکنان بزرگ مانند مسی در تبلیغات این برند شرکت کرده اند. بستن قرارداد 750میلیون پوندی آدیداس با تیم منچستریونایتد در سال 2014 برند نایک را از صحنه رقابت حذف کرد.

مطالعه بیشتر: چرا باید برند خود را مدیریت کنیم؟

 

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *