بلاگ

آشنایی با تاریخچه برند مک دونالد

در این مقاله برند مک دونالد (McDonald’s) با 37800 شعبه در  نوزده کشور جهان مورد بررسی قرار گرفته شده است.  ریچارد و موریس مک دونالد هیچ وقت تصورش را هم نمی کردند که اولین تجربه از فروش هات داگ هایشان در آینده به بزرگ ترین فست فود زنجیره ای جهان با یک و نیم میلیون کارمند تبدیل شود. کمتر کسی در دنیا وجود دارد که با شنیدن نام همبرگر به یاد مک دونالد نیفتد.

برند مک دونالد

اولین شعبه مک دونالد

در سال 1948 اولین شعبه مک دونالد توسط دو برادر در کالیفرنیا راه اندازی شد. آنچه در ابتدای امر برای برادران دونالد از اهمیت بالایی برخوردار بود این بود که بتواند در کمترین زمان و با کمترین هزینه ی ممکن غذا را به مشتری تحویل دهند. در نتیجه باید غذاهایی مانند سیب زمینی سرخ کرده، همبرگر و چیزبرگر انتخاب می شد. امروزه در شعب مختلف مک دونالد فست فود ها می تواند بر اساس ذائقه ی مشتری های آن کشور متفاوت باشد. شعبه های مختلف علاوه بر همبرگر و سیب زمینی موارد متفاوتی در منوی خود دارد از جمله اسپانیا که سوپ سنتی خود را در ظرف های پلاستیکی برای مشتریانش سرو می کند.

لوگوی برند مک دونالد

اولین لوگوی مک دونالد که اسپیدی نام گرفته شد، یک همبرگر با کلاه سرآشپز بود. در سال 1962 ایده لوگوی جدید از طرحی الهام گرفته شده بود که در ورودی ساختمان رستوران از آن استفاده کرده بودند. دو قوس به رنگ طلایی در دو طرف ساختمان مورد استفاده قرار گرفته بود. سیر تحول این لوگو را در عکس مشاهده می کنید.

مطالعه بیشتر: هویت بصری برند

برند مک دونالد

سرگذشت برادران مک دونالد

برادران مک دونالد در خانواده فقیری چشم به جهان گشودند. به منظور یافتن موقعیت شغلی بهتر خانواده دونالد به هالیوود مهاجرت کردند. در هالیوود به عنوان عوامل پشت صحنه یک فیلم شروع به کار کردند. پدرشان در نزدیکی فرودگاه کالیفورنیا یک کیوسک تهیه غذا داشت. حدس شما چیست؟ ساندویچ هات داگ! بعدا همبرگر نیز به منو او اضافه شد. با جا به جایی رستوران توسط پسران دونالد غذاهای دیگری به منو اضافه شد که اغلب کبابی بودند. نحوه ی سرو غذا به صورتی بود که سفارش دهندگان در پارکینگ در ماشین خود منتظر می ماندند تا غذایشان را تحویل بگیرند.

منوی مک دونالد

با کسب تجربه فروش برادران دونالد متوجه شدند بیشترین سود را از فروش همبرگر به دست می آورند. اینجا بود که منوی رستوران را محدودتر کرده و به همبرگر، چیزبرگر، سیب زمینی سرخ کرده، قهوه و نوشیدنی های بدون الکل خلاصه کردند. نوع سرو نیز به سلف سرویس تغییر پیدا کرد. و

برند مک دونالد

شعبه های مک دونالد

در اواخر سال 1953 برادرهای مک دونالد شعبه های جدیدی برای رستوران خود ایجادکردند. عده ای از جمله نیل فاکس اولین فردی بود که حق امتیاز برند مک دونالد را خریداری کرد. نفرات بعدی راجر ویلیامز و بردت لاندن بودند که قدیمی ترین شعبه مک دونالد به آن ها تعلق دارد. ری کراک شخص دیگری بود که اقدام به خرید امتیاز مک دونالد کرد.

ری کراک

کراک به تبلیغات اهمیت بسیاری می داد. را ه اندازی چند کمپین تبلیغاتی در سال 1960 منجر به فروش چند برابری برای برند مک دونالد شد. کراک در سال 1961 سهم برادران مک دونالد را خریرداری کرد. از آنجا که کراک به تبلیغات اهیمت بالایی می داد دلقک موقرمز را معرفی کرد تا کودکان را به برند خود علاقه مند کند. بعد از فوت کراک، استیو ایستربروک مدیرعامل شرکت شد.

خرید از داخل ماشین

در سال 1975 در آرریزونا اولین بار برند مک دونالد با روش خرید کردن به شکل تحویل داخل ماشین افتتاح شد. بدون اینکه مشتری از ماشین خود پیاده شود سفارشش را ثبت می کرد و با زمانی کمتر از یک دقیقه آن را تحویل می گرفت. فروش اسباب بازی نیز از دیگر اقداماتی بود که منجر به محبوبیت مک دونالد نزد کودکان شد.

 

برند مک دونالد

تبلیغات منفی علیه مک دونالد

در تاریخچه ی برند مک دونالد این برند بارها مورد حمله ی تبلیغات منفی و پرونده سازی قرار گرفته است. یکی از این چالش ها بحث به خطر افتادن سلامتی کودکان است. مک دونالد به منظور برطرف کردن این مشکل سعی کرد موارد غذایی سالم تری از جمله سالاد و میوه و شیر کم چرب را به منوی خود اضافه کند. درج ارزش مواد غذایی اولین بار توسط مک دونالد به انجام رسید. از دیگر چالش هایی که مک دونالد با آن درگیر بود، بحث آسیب به محیط زیست بود. مک دونالد با کاهش حجم زباله های خود و تبدیل بسته بندی های خود به مواد قابل بازیافت از این چالش هم با موفقیت بیرون آمد.  

مطالعه بیشتر: تاریخچه برند آدیداس

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *