بلاگ

برند بوک چیست؟

در این مقاله میخواهیم بررسی کنیم که برند بوک چیست؟ چه کاری انجام میدهد؟ و چرا باید برای ساختن آن وقت بگذاریم؟

در نگاه سطحی ساختن یک برند بوک (brand book) در آغاز هر کسب و کاری میتواند خسته کننده باشد. اما مزیت هایی که به همراه دارد، شما را ترغیب خواهد کرد که هرچه سریع تر برای کسب و کار خود یک brand book تعریف کنید.

برند بوک

اهمیت داشتن یک برند بوک

برندها تمام جوانب زندگی ما را در تحت الشعاع قرار داده اند. برندها مسیری را می سازند که یک شرکت، سازمان یا فرد توسط مخاطبش درک شود. پس محل زیست برندها، ذهن مخاطبان آن هاست. کارمندان، سرمایه گذاران، رسانه ها و مهم تر از همه مشتری ها، برند را در ذهن خودشون درک میکنند.

در مورد برند

تاریخچه برند:

برند از یک واژه ی اسکاندیناویایی به معنای «داغ کردن و سوزاندن» ریشه گرفته است. کاری که بر روی بدن دام هایشان انجام میدادند تا از بقیه دام ها متمایز شوند. با مهاجرت اروپایی ها به آمریکا این اصطلاحات با اون ها منتقل شد. البته در دوران باستان هم بعضی از کالاها دارای نشان بودند. احتمالاً در موزه ها، بعضی از نمونه های این علائم رو بر روی ظرف ها دیده باشید.

پس این مفهوم تازه ای نیست و دانش برند سازی و فنون ایجاد آن موضوعی  با پیشینه ی تاریخی طولانیست. از طرفی انسان ها از نخستین برندها هستند. اشخاص مشهوری که نامشان در تاریخ مانده و با این دید حتی مفهوم پول را هم می شود نوعی برند در نظر گرفت.  

برند به عنوان جایگاه اجتماعی

اینکه برخی مدیران یا اشخاص مشهور اصرار بر استفاده از برند خاصی در پوشاک، ماشین و دیگر ملزومات خودشان دارند، به دیدگاهی از آن مربوط می شود که از جنبه فرهنگی ایجاد جایگاه اجتماعی برای مصرف کننده آن دارد. در نتیجه صاحبان برندها هم باید توجه داشته باشند که برای ایجاد هویت جمعی، قدرتمند عمل کنند.

برند به عنوان یک عنصر فرهنگی

نگاه به برند از جنبه ی فرهنگی آن می تواند در سطح گسترده ای مورد بررسی قرار بگیرد و بعضی از صفات را در سطح کلان به یک فرهنگ نسبت بدهد. گاهی یک برند از یک جغرافیای خاص ویژگی خودش را به آن جغرافیا انتقال می دهد. اینکه صرفاً کره ای بودن یک جنس در ذهن ما تداعی خاصی دارد بدون توجه به اینکه کدوم شرکت کره ای آن محصول را تولید کرده در واقع همان برندی است که توانسته در سطح فرهنگی شخصیت خودش را به موقعیت جغرافیایی اش انتقال بدهد.

برند بوک چیست؟

جامعه هواداران(brand community)

جامعه هواداران درواقع فضایی است که طرفداران و مشتریان یک برند، می توانند از طریق آن با برند ، علاقه مندان و مشتریان آن برند در ارتباط باشند که امروزه شامل شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، فیسبوک،  توتیتر و مواردی از این دست می باشد.

یادآوری برند(Brand Recall)

یادآوری برند یا Brand Recall از جمله اصطلاحاتی است که در زمینه برند، میتوانیم به آن اشاره کنیم. اینکه شما برای هر نیاز خودتان بلافاصله برند خاصی در ذهنتان تداعی می شود، به این رفتار Brand Recall گفته می شود. مثلا زمانی که می خواهید تلفنی را برای دفتر کار خود تهیه کنید، بی شک  برند پاناسونیک در ذهنتان تداعی میشود. البته این اهمیتی ندارد که شما آن را بخرید یا تصمیم به خرید برند دیگری بگیرید. مهم این است که کدام یکی از آن ها برای اولین بار در ذهن شما تداعی می شود.  

شناخت برند یا( Brand Recognition)

این اصطلاح در واقع زمانی به کار می رود که شما با دیدن یک برند یا شنیدن نامش در جایی به یاد بیاورید که قبلا هم آن را دیده یا اسمش رو شنیده اید. بدون نیاز به اینکه بدانید آن برند در واقع چه محصولی را تولید میکند! اینجا تنها آشنا بودنش برای ذهن شما مهم است.این در معرض برند قرار گرفتن در واقع محبوبیت برند رو در ذهن بالا می بره.

برند بوک چیست؟

برند بوک در واقع راهنمای برند است. سندی که دستورالعمل های مشخصی را برای حفظ هویت برند در همه ابعاد تعیین می کند. از طراحان گرفته تا بازاریاب ها و تیم های فروش، یک Brand book به شما کمک می کند تا بخش های مختلف را در کسب و کار یکپارچه و تراز کنید.

اجزای یک برند بوک

  • هویت بصری برند
  • تن صدا
  • شخصیت برند
  • وعده برند
  • ماموریت برند
  • چشم انداز برند
برند بوک چیست؟

یکی از بزرگترین مزایای داشتن یک Brand book، قوام و انسجام بخشیدن به یک کسب و کار است. این سازگاری و پیام های انسجام به عنوان ابزاری عالی برای تعریف شخصیت کسب و کار شماست. بدین وسیله برند شما قوی و سازگار با ارزش خواهد شد. بر اساس تحقیقات انجام شده برند های سازگار از 25 درصد درآمد سالانه بیشتری برخوردار می شوند.

وقتی مخاطبان شما شاهد یکپارچگی در عناصر مختلف مانند رنگ، آرم، تن صدا و… هستند راحت تر می توانند به شما اعتماد کنند.

مزایای داشتن یک برند بوک:

یک Brand book بر همه جنبه های ارتباط یک شرکت حاکم است از ارتباطات درون شرکت گرفته تا پیام های بازاریابی، در واقع این Brand book ضامن یکپارچگی در تمام جوانب کسب و کار شماست.

 

وعده برند

وعده برند مهم ترین ویژگی آن است. برندها پاسخگوی نیاز های ذهنی و فیزیکی انسان ها هستند. بهتر است برای برندمان وعده هایی را انتخاب کنیم که پیش از این، توسط کسب و کارهای مشابه دیگر ارائه نشده باشند. یکی از تعاریف رایج برند هم از درون همین مفهوم بیرون آمده است. تعریف برند عبارت است از: «وعده به اضافه ی تعهد انجام دادن آن وعده»

برند

معایب نداشتن برند بوک:

اگر بخواهیم از معایب نداشتن یک Brand book صحبت کنیم اولین موضوعی که قابل توجه است ناسازگاری و سردرگمی می باشد. مخاطب شما دچار احساس بیگانگی خواهد شد. شما به عنوان یک مخاطب،  کارمند یک شرکت را تصور کنید با پیراهن کاملا اتو شده، مدل موهای مرتب و کفش تمیز، حالا همان شخص را با شلوار جین پاره و یک خالکوبی در گردن مشاهده کنید به ناچار احساس ناراحتی می کنید. زیرا سریعا ذهن شما به دنبال ارتباط بین پوشش کارمند و عملکرد شرکت میگردد و هرچند  مخاطب با شرکت موفقی رو به رو باشد، عدم هماهنگی بین عناصر او را دچار سردرگمی خواهد کرد. 

در این مقاله سعی شد در مورد اینکه برند بوک چیست؟ و مزیت داشتن آن برای یک  کسب و کار مفید چیست؟ به شما مطالبی ارائه شود. تیم ونداد به عنوان یکی از قوی ترین شرکت هایی که در این حوزه فعالیت میکند میتواند پاسخگوی سوالات شما در این زمینه باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *