بلاگ

برندسازی

حتما واژه ی برند و برندینگ بارها به گوش شما خورده است. احتمالاً بعد از شنیدن برندسازی ، اولین تصویری که در ذهن شما نقش می بندد، تصویری از لوگوی محصولاتی مثل اپل، نایک و دیگر برند های مشهور است.

اما برند و واژه های متعلق به این حوزه از جمله اصطلاحاتیست که کمتر کسی تعریف درست و شناخت دقیقی از آن دارد. در این مقاله سعی شده در ارتباط با برند و اجزای آن اطلاعات کاربردی ارائه شود.

تعریف برندسازی

تعاریف متعددی برای برند و برندسازی ارائه شده است. به طور کلی برند، تجربه و تصویری است که از تعامل با محصول در ذهن مخاطب ایجاد شده است. پروسه ی برندسازی جریان ایجاد این تصور و احساس، از طریق  به کار گیری یک استراتژی است. برند در نهایت به محصول شما هویت و شخصیت می بخشد. اینگونه محصول شما از محصولات مشابه آن متمایز می شود.

 تأثیر برندسازی

در این جریان دو دسته از افراد تحت تأثیر قرار میگیرند.

  • دسته ی اول مصرف کنندگان هستند که در بین برند های متفاوت در بازار دست به انتخاب میزنند. حال باتوجه به اینکه در برندینگ شما چگونه توانستید تصویر محصول خود را در ذهن مخاطب متمایز کنید، میتوانید انتخاب مشتری باشید یا از برند شما عبور کند.
  • دسته ی دوم کارکنان کسب و کار شما هست. در این پروسه هویت و شخصیت کارکنان با هویت برند گره می خورد. این ارتباط و اتصال با برند ابتدا در درون سازمان و بعد به تبلیغات و شناساندن برند در خارج از سازمان منجرب می شود.
برندسازی

جنبه های مختلف برندینگ :

  • تعیین هدف دقیق برند
  • تعیین چشم انداز برند
  • تعیین مخاطب برند
  • تعریف ماموریت برند
  • تعریف شخصیت برند
  • طراحی هویت بصری برند
  • تحقیق در مورد محصول و بازار رقابتی آن
  • ایجاد جایگاه منحصربفرد برند
  • تعریف ارزش و وعده برند
  • ایجاد هویت برند
  • تبلیغات برند
  • مدیریت برند و داشتن استراتژی برند
  • به روز بودن در مورد نیازهای مشتری و وضعیت بازار رقابتی
برندینگ

اشتباهات رایج در برندسازی

  • عدم انسجام

مهم ترین کارکرد برندینگ ایجاد انسجام در تمامی پلتفرم هایست که در برند شما به کار گرفته شده است. حال عدم هماهنگی بین اجزای برند به شدت ارزش برند شما را تحت تاثیر قرار می دهد. به عنوان مثال ست اداری یک شرکت، پوشش کارکنان شرکت و رنگ سازمانی، ادبیات و لحن کلام متفاوت در روابط عمومی و رسانه های اجتماعی و بسیاری از دیگر جنبه ها میتواند مخاطب شما را دچار آشفتگی کرده و انسجام برند را از بین ببرد. برای جلوگیری از این مشکل داشتن یک برند بوک بسیار راهگشاست. مشخص کردن تایپوگرافی، رنگ ها و تصاویر و به طور کلی هویت بصری و شخصیت برند و دیگر موارد در برندبوک شکل می گیرد.

برند سازی
برندسازی
  • سوار شدن بر موج روندهای جدید

در دنیایی به سر می بریم که همه چیز با سرعت در حال به روز شدن است، به خاطر داشته باشید که روند های جدید تا مدت کوتاهی می تواند به شما کمک کند و دوام نخواهد داشت و شما نباید بنای هویت برند خود را بر پایه  آن ها تغییر دهید. برای مثال ممکن است سبک های جدید طراحی پست اینستاگرام روند پست های اینستاگرام کسب و کار شما را آشفته کند و هویت و رنگ و طرح اولیه در این تنوع و آشفتگی گم شود.

  • تغییر و فاصله گیری از هویت برند

گاهی شما بعد گذشت زمان تصمیم به تغییراتی در برند از جمله تغییر لوگو، رنگ سازمانی و … میکنید. باید مراقب باشید تغییراتی که اعمال میکنید جزئی باشد و بعد از تغییر قابل تشخیص برای مشتری های وفادار به برند باشد. ارزش و هویت برند خود را در پروسه تغییرات حفظ کنید.

برندینگ
برندینگ
  • انتخاب جایگاه نامناسب

در استفاده از نام و آرم تجاری برند خود باید با احتیاط عمل کنید. اینکه در یک صفحه اجتماعی تمام پست های برند شما حاوی یک لوگو با سایز بزرگ می باشد، یا اینکه شما اسپانسر مجموعه شده اید که هیچ تناسبی با هویت و هدف برند شما ندارد، می تواند مشکل ساز شود.

  • محدودیت برند

شاید در آغاز برندینگ و ایجاد ساختمان کسب و کارتان تصوری از بین المللی شدن آن و فرارفتن از مرزهای محلی یا ملی خود نداشته باشید، اما این را در نظر بگیرد که در آینده برند شما حاوی پیامی نباشد که در صورت مطرح شدن در خارج از مرزهای محلی  و ملی مفهوم مبهم یا نادرستی را حمل کند.برای مثال نام برند شما به زبان انگلیسی معنای خوبی نداشته باشد و این کار را برای شما دشوار خواهد کرد.

برندسازی
برندینگ
  • افراط کردن در معرفی محصول

اگر محصول شما نسبت به نمونه های مشابه تحول و تفاوت فاحشی ایجاد نکرده، از افراط و کلیشه اجتناب کنید. حتما تا به حال اصطلاحاتی مثل تحولی نوین در … انقلابی در … و از این دست شعار های تبلیغاتی را شنیده اید. به جای این اصطلاحات می توانید با واژگانی شفاف تر و ساده تر محصول خود را معرفی کنید.

  • تمرکز روی منافع به جای ویژگی ها

به جای پرداختن به ویژگی های یک محصول به منافع آن اشاره کنید. مثلا به جای پرداختن به اندازه و کیفیت یک محصول به سرعت عمل این محصول اشاره کنید تا مشتری متوجه شود که با استفاده از این محصول زمان کمتری نسبت به دیگر محصولات صرف خواهد کرد.

با توجه به مطالبی که ارائه شد، برندینگ از اهمیت بالایی برخوردار است و  کاری نیست که در بازه زمانی کوتاه انجام پذیرد؛ اما با مطالعه مقاله هایی که در این سایت ارائه میشود می توانید اولین قدم ها را در این مسیر برای کسب و کار خود بردارید.

برندینگ

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *