بلاگ

باید ها و نباید های بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی در سال های اخیر مورد توجه افراد کثیری به ویژه بازاریابان و فعالان حوزه کسب و کار قرار گرفته است. اگر بخواهیم تعریفی ساده از این کلمه ارائه بدهیم باید بگوییم که بازاریابی محتوایی به معنای تولید محتوای ارزشمند برای سایت، وبلاگ و شبکه های اجتماعی به منظور تشویق و ترغیب مشتریان و مخاطبین به خرید محصولات و دریافت خدمات می‎باشد.

بازاریابی محتوا بازاریابی محتوایی

تفاوت بازاریابی محتوایی و تبلیغات در چیست؟

ارزش گذاری برای مخاطب عمده تفاوتی است که میان بازاریابی محتوایی و تبلیغات وجود دارد. در بازاریابی محتوایی مخاطب به دنبال ما می گردد و ما را پیدا می کند. در نتیجه با این کار حس آزادی عمل بیشتری به وی داده می‎شود. محتوای جذاب نقش اول را در این نوع بازاریابی ایفا می کند و موجبات جذب کاربران به سمت کسب و کار ما را محیا می کند. و آنچه که در نهایت نصیب ما خواهد شد، فروش محصول، رشد برند و توسعه کسب و کار است. کارشناسان بازاریابی محتوا  با استراتژی و تدوین محتوای خوب و قرار دادن آن در سایت ها و شبکه‌ها‎ی اجتماعی شما می‎توانند مشتریان زیادی را به سوی شما روانه کنند.

بازاریابی محتوایی از کجا شروع شد ؟

از زمانی که پای دیجیتال مارکتینگ و خریدهای آنلاین به میان آمد، رقابت بسیاری میان صاحبان مشاغل شکل گرفت. همگی در تلاش بودند تا  بیش از گذشته با مشتریان خود در فضاهای مجازی تعامل و مشارکت داشته باشند. به عبارت دیگر مدیران سازمان ها و کسب و کارها به مرور پی به این مهم برده اند که که محتوای سایت یا شبکه های اجتماعی موجب رشد و ترقی آنها در دنیای دیجیتال مارکتینگ می‎گردد.

اهمیت این موضوع زمانی واضح تر شد که مسئله سئو و رقابت میان وب سایت ها نیز رونق گرفت. در حال حاضر در سرتاسر دنیا درصد قابل ملاحظه‎ای از شرکت ها از مدیر بازاریابی محتوا بهره مند هستند. اگر با مدیران شرکت های موفق مصاحبه ای داشته باشید قطعا به تاثیر تولید محتوای ارزشمند بر پیشرفت شگرف آنها پی خواهید برد.

فرآیند بازاریابی محتوایی شامل چه مراحلی است؟

مرحله اول: مشخص کردن اهداف

مرحله دوم: آشنایی با جامعه هدف

مرحله سوم: تدوین استراتژی محتوا

 مرحله چهارم: تعیین کانال‌های توزیع در بازاریابی محتوایی

مرحله پنجم: تشکیل تیم محتوا

مرحله ششم: تعریف و تحلیل ایده های محتوایی

مرحله هفتم: تهیه تقویم محتوا

مرحله هشتم: نگارش محتوای ارزشمند

مرحله نهم: انتشار و اشتراک گذاری محتوا

مرحله دهم: آنالیز عملکرد و نتایج بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوا بازاریابی محتوایی

آیا بازاریابی محتوایی همان بازاریابی درونگرا است؟

اصطلاح بازاریابی درونگرا یا بازاریابی جاذبه‌ای (ربایشی) یا Inbound Marketing یکی از اصطلاحات رایج سال‌های اخیر در حوزه مارکتینگ  و به طور خاص در دیجیتال مارکتینگ است. هدف از تعریف این سبک بازاریابی، رقابت و مقابله با سبک سنتی‌تر یعنی بازاریابی درونگرا می باشد. اگر چه زمانی که بازاریابی درونگرا مطرح گشت هنوز بازاریابی محتوا به اندازه حال حاضر به بلوغ و تکامل نرسیده بود. اما در عصر جدید بازاریابی محتوایی بخشی جدا ناپذیر از بازاریابی درونگرا است.

در بازاریابی جاذبه ای به جای اینکه شما به‌ دنبال مشتری باشید و تبلیغات خود را به اجبار به او نمایش دهید،. مشتری بر اساس ارزش‌هایی که برایش ایجاد کرده‌اید، خودش به‌ دنبال شما می گردد. در بازاریابی محتوا هم همینطور است. شما قرار است با محتوایتان ارزشی را ایجاد کنید که مخاطب به‌دنبال آن است. سپس مشتری با این محتوا به خرید محصول و یا دریافت خدمات از شما علاقه‌مند خواهد شد.

رقابت در بازاریابی اینترنتی بدون محتوا امکان پذیر نیست

بدون محتوا هیچ کسب‌‌ و کاری در فضای مجازی دیده نخواهد شد. صرف نظر از نوع روش و تکنیک بازاریابی شما، تولید محتوای اثر گذار بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند کاری شما خواهد بود.

 1.نقش بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی

حضور موثر در شبکه های اجتماعی یکی از  روش‌های گریز ناپذیر در دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود. در صورت بازاریابی مناسب در این شبکه‌ها، می‌توانید حجم زیادی از مخاطبان را جذب کرده و به کسب ‌و کار خود رونق ببخشید. با توجه به فعالیت بخش زیادی از جامعه در پلتفرم‌های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، توئیتر و … حضور و بازاریابی در رسانه های اجتماعی، تقریباً برای هر کسب ‌و کاری مفید واقع خواهد شد. اما باید در نظر داشته باشید که شبکه های اجتماعی یک کانال فروش مستقیم نخواهد بود. بلکه تنها ابزاری است برای کمک به فروش بیشتر. پس برای جذب مخاطبین در این فضا نیازمند بازاریابی محتوایی قوی خواهید بود.

بازاریابی محتوا بازاریابی محتوایی
بازاریابی محتوا بازاریابی محتوایی
2.نقش بازاریابی محتوایی در تبلیغات

تبلیغات و بازاریابی محتوا، شباهت های زیادی با هم دارند. هر دو به نوعی محتوا را به خدمت میگیرند و هردو در راستای اهداف بازاریابی تعریف میشوند و چه بسا در برخی مسیرهای عملیاتی، باهم یکی شوند.  برند با استفاده از بازاریابی محتوا خود را در ذهن مشتری جا می‎اندازد و او را به خود وفادار میکند.  این همان چیزی است که ما از تبلیغات انتظار داریم. بنابراین تعامل مستمر با مشتری و اثر بلند مدت ذهنی فلسفه حضور بازاریابی محتوایی است.

 نقش بازاریابی محتوا در سئو

موفقیت سئو با محتوا آغاز می‌شود و ادامه پیدا می‌کند. اما با این ‌وجود خیلی از افراد براثر عدم آگاهی در پروژه‌های سئو خود از محتوا استفاده نمی‌کنند. موتورهای جستحو همواره به دنبال محتوایی هستند که مخاطبین بیشتری را جذب کند. محتوایی که ویژگی ها و اصول محتوای بهینه را رعایت کرده باشد کلید اصلی در سئو است. در این نوع محتوا باید از کلمات کلیدی مهم به ‌صورت بهینه استفاده گردد، تا در جهت ارتقا رتبه سایت  گام‌های مؤثری برداشته شود.

بازاریابی محتوا بازاریابی محتوایی
بازاریابی محتوا بازاریابی محتوایی
 نقش بازاریابی محتوا در افزایش ترافیک سایت

همه ما می دانیم که افزایش ترافیک سایت سبب کسب رنکینگ بالا در موتورهای جستجو می گردد. تمرکز بر روی محتوای با کیفیت و مخاطب پسند سبب می شود که روزانه افراد زیادی به بازدید از سایت شما ترغیب گشته و مدت زمان بیشتری را در سایت شما گشت و گذار و مطالعه کنند. این دقیقا همان چیزی است که گوگل از مدیر سایت و  مدیر از یک کارشناس بازاریابی محتوایی انتظار دارد.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *