بلاگ

انواع برندسازی

در این روزها که رقابت تنگاتنگی بین کسب و کار ها در معرفی خدمات و جذب مشتری وجود دارد. تنها داشتن سیستم برندسازی می تواند ناجی کسب و کار شما باشد. با شناخت انواع برندسازی و اقدام به برندینگ می توانید اطمینان حاصل کنید که محصول شما از بین حجم انبوهی از محصولات و یا خدمات مشابه متمایز می شود.

تعریف برندسازی

در ارتباط با تعریف برندسازی و برند بوک در مقالات قبلی مفصلا توضیحاتی ارائه شد. در اینجا به تعریف مختصری از فرایند برندسازی اشاره می کنیم. برندسازی در واقع جریان ایجاد تصویر و احساس خاص نسبت به محصول یا خدمت مشخصی را برندسازی می نامند. در این فرایند ما با یک استراتژی برای کسب و کار هویت و شخصیت تعریف می کنیم. تمامی این پروسه به منظور ایجاد تمایز شکل می گیرد. تمایزی که در پی آن وفاداری مشتری را شاهد خواهیم بود.

انواع برندسازی

برندسازی محصول

اغلب افراد از بین انوع برندسازی، تنها با برندسازی محصول آشنا هستند. در این نوع از برندسازی با فاکتورهایی مانند: طراحی هویت بصری برای برند، انتخاب نام برند، بسته بندی، استراتژی های بازاریابی و  …  سر و کار داریم. در این نوع از برندسازی مدیران کسب و کار سعی در شناساندن محصول و یا خدمت خود به مشتریان دارند. نوع تبلیغات و ویژگی هایی که برشمردیم تمایز برند شما را برای مشتری مشخص می کند. زمانی که محصول شما از بین نمونه های مشابه انتخاب میشود برندسازی محصول به درستی کار خود را انجام داده است.  

برندسازی شخصی

برندسازی شخصی آن تصویر و احساسی است که با شنیدن نام یک فرد در ذهن مخاطب شکل می گیرد. ویژگی هایی که شما را در ذهن مخاطب نسبت به دیگران متمایز می کند، همان فاکتور هاییست که در برندسازی شخصی بدان پرداخته می شود. در برندسازی شخصی باید شناخت کامل نسبت به خودتان پیدا کنید. تا بتوانید با تقویت برخی ویژگی ها تمایز را ایجاد کنید. اهداف شما باید به طور شفاف مشخص شود. در برندسازی شخصی شما به یک جامعه مخاطب خاصی و از طریق ابزار مشخی مانند فعالیت در شبکه های اجتماعی و وب سایت و … شناسانده می شوید.

انواع برندسازی
انواع برندسازی

برندسازی دیجیتال

در بین انواع برندسازی ، این نوع از برندسازی جزء پرطرفدار ترین نوع برندسازی در این روزها محسوب میشود.  فعالیت در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تولید محتوا و بهینه سازی سایت شما و کمپین های تبلیغاتی در فضای مجازی در شناساندن کسب و کار شما به مخاطبتان بسیار موثر است.

برندسازی مشارکتی

زمانی که دو برند با همکاری در تبلیغات و استراتژی یک محصول اقدام به برندسازی می کنند. برندسازی مشارکتی شکل میگیرد. در این نوع برندسازی ارزش های مشترک ایجاد می شود و موفقیت هر برند برند دیگر را تحت تأثیر قرار می دهد.  

برندسازی جغرافیایی

این نوع از انواع برندسازی توجه خود را بر منطقه جغرافیایی خاصی متمرکز می کند. برخی از این مناطق مستعد تولید محصول خاص یا ارائه ی خدمات خاص خود می باشند. اینکه ما برای خرید محصول خاصی به دنبال یک برند جغرافیایی میگردیم نشان از برندسازی جغرافیایی آن است. به عنوان مثال ممکن است شما برای خرید محصولات الکترونیکی برند ژاپنی را ترجیح دهید. این موضوع در گردشگری نیز بسیار رایج است. بسیاری از شهر های توریستی که سالانه جذب مسافر بالایی دارند، بر روی برندسازی جغرافیایی خود کار کرده اند. برندسازی مکان معمولا به سه دسته منطقه ای شهری و ملیتی تقسیم می شود.

برندسازی سازمانی

در این نوع برندسازی ما علاوه بر آنچه در برندسازی محصول به انجام میرسد، با یک فرهنگ سازمانی نیز مواجه میشویم. هر سازمان دارای چشم انداز و ارزش های خاص خود می باشد که در برندسازی این ارزش ها به مخاطب به معرفی خواهد شد.  

انواع برندسازی

کلام آخر

در توضیح انواع برندسازی مواردی را به اختصار بیان کردیم که هر یک به نوبه ی خود می تواند راهگشای کسب و کار شما باشد. شناساندن ویژگی های یک برند و ایجاد تمایز در ذهن مخاطب نقطه ی مشترک برندسازی های مختلف می باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *